Μαγευτική περιήγηση με τον οδοντωτό σιδηρόδρομο

Ένα μαγευτικό ταξίδι μέσα από το Φαράγγι του Βουραϊκού ποταμού αποτελεί ένα από τα ωραιότερα αξιοθέατα της χώρας μας. Χρονολογείται από το 1889 και την κατασκευή του αποφάσισε ο Χαρίλαος Τρικούπης. Έργο δύσκολο που το ανέλαβαν τεχνίτες από τη Γαλλία και την Ιταλία, είχε διάρκεια επτά χρόνια. Το πρώτο του δρομολόγιο έγινε στις 10 Μαρτίου του 1896 και πρώτος επιβάτης ήταν ο Βασιλιάς Γεώργιος ο Α'. 

Δείτε την συλλογή φωτογραφιών για τον οδοντωτό σιδηρόδρομοΟ οδοντωτός συνέδεσε την ευρύτερη περιοχή των Καλαβρύτων με την Πάτρα και την Αθήνα δεδομένου ότι δεν υπήρχε οδική πρόσβαση.
Οι πρώτες μηχανές ήταν ατμοκίνητες, ενώ ο σημερινός συρμός αποτελείται από δύο βαγόνια και κινείται από ντιζελομηχανή που βρίσκεται στο μέσον του. Ακόμα και σήμερα υπάρχουν σιδηροτροχιές στη γραμμή που φέρουν την ημερομηνία κατασκευής της. 
Όλες οι εγκαταστάσεις (σταθμοί, στάσεις κλπ.) καθώς 20 μ. εκατέρωθεν της σιδηροδρομικής γραμμής έχουν χαρακτηρισθεί ιστορικά μνημεία με απόφαση του Υπουργείου Πολιτισμού.


Το μήκος του είναι περίπου 22 χλμ. και συνδέει τα Καλάβρυτα με το Διακοπτό. Η διαδρομή διαρκεί μία ώρα, η ταχύτητα του συρμού κυμαίνεται από 30 έως 40 χλμ την ώρα. 
Το χαρακτηριστικό γνώρισμα του συρμού αυτού είναι οι οδοντωτές ράγες του, έτσι προέκυψε και το όνομά του. Σε υψόμετρο 750 μέτρων τοποθετήθηκε αυτός ο οδοντωτός άξονας ο οποίος επιτρέπει στο συρμό να ανέβει από το επίπεδο της θάλασσας στο σταθμό των Καλαβρύτων. 
Ο οδοντωτός σιδηρόδρομος έχει το μικρότερο πλάτος γραμμών (0,75 μ.) στην Ευρώπη. Στην αρχή όσο βρίσκεται χαμηλά η πορεία του είναι ομαλή και διασχίζει το σταθμό Νιάματα και στη συνέχεια ξεκινάει η ανοδική του πορεία με χαμηλή ταχύτητα και περνάει από το σταθμό Τρικλιών όπου βρίσκονται οι Πόρτες ένα εξαιρετικά εντυπωσιακό σημείο όπου υπάρχουν ακόμα και σήμερα βαριές σιδερένιες πόρτες που άνοιγαν μόνο για να περάσει το τρένο.

Το τελευταίο ανηφορικό κομμάτι με "δόντια" είναι ο σταθμός της Ζαχλωρούς όπου κάποιος έχει την ευκαιρία με τα πόδια να επισκεφτεί το μοναστήρι του Μεγάλου Σπηλαίου. Στη συνέχεια περνάει από το σταθμό της Κερπινής και καταλήγει στο σταθμό των Καλαβρύτων. Η διαδρομή του είναι μαγευτική και δεν αφήνει λεπτό τον επιβάτη να αφοσιωθεί σε κάτι άλλο.

Από το Μέγα Σπήλαιο της Κάτω Ζαχλωρούς έως την Κερπινή θα θαυμάσει κανείς το πράσινο, τα πλατάνια και το τρεχούμενο νερό ενώ μικρά παλιά πετρόχτιστα σπιτάκια συμπληρώνουν την παραμυθένια εικόνα.

Το 2003 ξεκίνησαν οι εργασίες ανακαίνισης της γραμμής του οδοντωτού Διακοπτού-Καλαβρύτων, οι οποίες και ολοκληρώθηκαν το 2009.
Επιπλέον δρομολογήθηκαν και νέοι συρμοί της ελβετικής εταιρίας STADLER, που αντικατέστησαν τους παλαιούς οι οποίοι λειτούργησαν για περισσότερο από σαράντα χρόνια.


Π ΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ:
Πραγματοποιούνται τακτικά δρομολόγια από Διακοπτό προς Καλάβρυτα και αντίστροφα, τα οποία τις αργίες και Σαββατοκύριακα πυκνώνουν. 
Σταθμός ΟΣΕ Διακοπτού 26910.43.206
Σταθμός ΟΣΕ Καλαβρύτων Τηλ.26920.22.245 
Κέντρο εξυπηρέτησης πελατών ΟΣΕ 1110


Διαμονή
Για τη διαμονή σας στα Καλάβρυτα και την ορεινή Αχαϊα, κοντά στον οδοντωτό σιδηρόδρομο, μπορείτε να κλείσετε δωμάτιο σε κάποιο από τα ξενοδοχεία τους παραδοσιακούς ξενώνες ή τα ενοικιαζόμενα δωμάτια.
Στα Καλάβρυτα και την ορεινή Αχαϊα, σε κοντινή απόσταση από τον οδοντωτί σιδηρόδρομο, καθώς και την γύρω περιοχή, υπάρχουν επιχειρήσεις διαμονής (ξενοδοχεία, ενοικιαζόμενα δωμάτια, παραδοσιακοί ξενώνες κλπ.), που μπορούν να ικανοποιήσουν κάθε απαίτηση για μια ευχάριστη και απολαυστική παραμονή. Λίστα με ξενοδοχεία και καταλύματα μπορείτε να δείτε παρακάτω. Διαμονή στην ορεινή Αχαϊα.


Χάρτης περιοχής